Wednesday, November 24, 2010

Kiralah Dari Sekarang...

Bismillah..

Waktu yang kita miliki adalah sama 24 jam. Yang berbeza hanyalah bagaimana kita menggunakan waktu yang diperuntukkan kepada kita. Menurut Nabi, purata umur umatnya sekitar 60 tahun.

Marilah kita ambil sedikit waktu untuk mengira waktu kita. 60 saat dalam 1 minit, 60 minit dalam 1 jam, 24 jam dalam sehari, 7 hari dalam seminggu dan seterusnya. Jika kita berumur 60 tahun, secara purata masa tidur kita 8 jam sehari; maka kita telah tidur dalam 20 tahun. Pada saya perkara ini berlaku pada kebanyakan orang. Apakah kita termasuk dalam golongan di atas?

Sama-samalah kita beringat, ada tiga perkara yang tidak dapat kita kembalikan:

1. kata yang telah diucapkan
2. waktu yang telah berlalu
3. peluang yang diabaikan


Oleh itu, ubahlah paradigma kita, pandangan kita. Buatlah keadaan dan jangan menyalahkan keadaan semata-mata. Berbicaralah dengan kerja. Ubahlah dari berfikiran "masalah ini mungkin dapat diselesaikan tetapi sukar" kepada "masalah yang sukar ini mungkin dapat diselesaikan". Berfikiran kreatif, berfikir di luar kotak, melawan kejumudan untuk mengatasi keadaan adalah kunci kita. Dengan ini kita mampu menemui cara-cara baru untuk mengerjakan apa saja dan mampu melakukan perubahan ke arah kemajuan.

Oleh itu, gunakan akal kurniaan Allah ini untuk memanfaatkan waktu kita dengan kreatif. Waktu lapang dan waktu sibuk kita boleh ditukarkan kepada menjadi waktu-waktu beribadat kepada Allah dengan kreativiti kita. Terpulanglah kepada kita untuk berusaha agar waktu yang dikurniakan kepada kita mendapat keberkatan Allah.

Wassalam

No comments:

Post a Comment