Bila kita menyebut Melayu, kerap kali masyarakat mengaitkannya
dengan istilah ketuanan Melayu, hak keistimewaan orang Melayu. Adakah
slogan Melayu Sepakat Islam Berdaulat menafikan hak orang lain dalam
masyarakat Malaysia di negara kita ?
Pertama sekali hendak
dilihat di sini tentang istilah ketuanan Melayu itu sendiri. Istilah
ini sebenarnya tidak mempunyai satu rujukan yang disepakati, berkaitan
takrif dan definasinya, sehingga perbahasan dan pandangan mengenainya
bercanggah-canggah antara satu pihak dengan pihak yang lain disebabkan
definasi yang berbeza-beza. Bagi pihak ISMA, kita melihat isu ketuanan
Melayu ini dari aspek yang tertentu.
Isu ketuanan Melayu pada
takrifan kita ialah berdasarkan fakta sejarah yang mana orang Melayu
merupakan penduduk asal di tanah air ini. Orang Melayu adalah pemilik
tanah ini. Orang Melayu adalah pewaris secara turun temurun daripada
zaman sebelum Islam, sehingga selepas kebangkitan Rasulullah S.A.W. dan
zaman Islam. Orang Melayulah merupakan penduduk asal di negara ini dan
merekalah tuan uang berhak memiliki, memerintah, menentukan masa depan
dan halatujunegara ini, secara fakta dan sejarah.
Melihat kepada aspek itu, maka maksud ketuanan di sini ialah siyadah,
yang mempunyai hak untuk memimpin, menentukan arah tuju dan masa depan.
Adapun sesetengah orang mentakrifkan ketuanan Melayu dengan makna
bangsa yang mulia dari segi zuriat dan keturunan, ataupun darah dan
warna kulit, itu bukan yang kita fahami. Kefahaman sebegitu mungkin
berlaku di Barat atau sejarah Arab lama.
Pada zaman silam ada
orang bangga dengan bangsa. Contohnya zaman Nazi. Orang Yahudi bangga
dengan darah dan keturunannya. Tetapi dalam sejarah Melayu, tidak timbul
istilah ini. Tidak pernah berlaku dalam sejarah Melayu, dalam transkrip
Melayu menyatakan bahawa darah Melayu ini daripada keturunan mulia,
beraja, dan menjadikan ia bangsa yang lebih mulia daripada bangsa yang
lain. Itu tidak berlaku dalam sejarah Melayu.
Jadi, menghukum
ketuanan Melayu dengan fahaman begitu adalah silap, tidak merujuk kepada
fakta dan sejarah. Tetapi yang menjadi sejarah dan fakta sebenarnya
adalah orang Melayu merupakan pemimpin, pemilik tanah ini secara turun
temurun yang telah memimpin rantau ini dengan Islam beratus tahun. Ini
adalah fakta. Fakta sejarah juga menunjukkan kaum-kaum lain yang datang
ke sini adalah kaum pendatang. Dalam konteks sejarah dan negara, kita
dianggap sebagai masyarakat majmuk bermula pada tahun 1940. Itu
merupakan tempoh yang sangat baru dalam sejarah.
Istilah ketuanan
Melayu merujuk kepada fakta sejarah ini. PErtama, ketuanan Melayu
dengan mafhum ini tidak bercanggah dengan Islam. Kedua, aspek hak asasi
dan hak istimewa. Hak asasi dan hak istimewa ini adalah satu jaminan
perlembagaan berasaskan kepada yang dipanggil affirmative action.
Dalam konteks ketuanan Melayu, yang dikehendaki sebenarnya adalah lebih
dari itu lagi, iaitu kedudukan Melayu dan Islam dikembalikan lebih
daripada apa yang ada pada hari ini. Bukan setakat mempertahankan saki
baki apa yang ada, malah kita mahu memperjuangkan lebih daripada itu,
iaitu memertabatkan lagi kedudukan Islam dan maruah umat Islam di negara
ini.
Adakah slogan ini mengancam hak orang lain? Tidak pernah
berlaku dalam sejarah, kefahaman, ideologi, budaya, pemikiran, adab-adab
orang Melayu dan ajaran Islam sebarang penindasan ataupun memandang
rendah dan hina bangsa lain. Jadi tidak berlaku penindasan dengan mafhum
itu atau dengan pandangan ideologi seperti itu.
Apabila
kita menyebut ketuanan Melayu ataupun dalam istilah kita Melayu Sepakat
Islam Berdaulat, kita tidak bermaksud untuk menafikan hak orang lain,
bahkan menurut ajaran Islam, orang bukan Islam mempunyai hak
kewarganegaraan yang sama dengan orang Islam. Mereka boleh hidup aman,
mencari rezeki, boleh maju dan mendapat kejayaan. Sejarah membuktikan
sampai hari ini pun, orang yang lebih kaya di Malaysia bukan orang
Melayu. Orang yang lebih berjaya di Malaysia bukan orang Melayu. Jadi
tiada dalam pemikiran orang Melayu untuk mengenepikan bangsa lain,
memandang rendah ataupun menidakkan hak-hak orang lain. Jadi, itu semua
adalah dakwaan yang tidak berasas dan tidak mempunyai bukti.
Sumber : Buku 30 Soal Jawab Melayu Sepakat Islam Berdaulat dikeluarkan oleh Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)
No comments:
Post a Comment